HVOR FINNER VI INFORMASJON OM GAMLE KJØRETØY?
Noen ganger er det et gammelt bilde fra bestemors album som pirrer.
Mer alvorlig er det når et restaurerings objekt mangler papirer for registrering.
I gamle dager (for 10-12år siden) måtte en bla igjennom bøker som «Hvem eier bilen» e.l. for forskjellige årstall, eller lete igjennom protokoller hos Riksantikvaren for å finne slike opplysninger. Begge deler var vanskelig tilgjengelig og veldig tidkrevende.
For ca. 12 år siden begynte jeg å låne alle tilgjengelige bøker og mikrofilm, og skanne disse med OCR til maskinlesbart format slik at jeg kunne søke etter tekst med PC'en, f.eks. bilmerke eller person navn.- Ikke like bra som en database, men til stor hjelp ved søk.
Etter hvert har jeg fått en større samling av slike digitale bøker, som jeg har brukt som hobby for å hjelpe andre med å finne litt om historien for gamle biler.
I mange år var jeg alene om å ha slike digitaliserte bøker søkbare i fritekst, men i dag finnes mange av disse bøkene i skannet form på nettet på forskjellige hjemmesider.
I tillegg til digitaliserte bøker er mye annen informasjon blitt tilgjengelig på internett via skannede protokoller, databaser og arkiv som er blitt offentlig tilgjengelig.
En god del av denne informasjonen ligger ikke på nettstedenes hovedsider, men gjerne dypt nede i menyene.
Heldigvis er ikke alle like mye «nerd» som meg, men jeg håper med denne artikkelen å kunne gi litt hjelp til å komme i gang på egen hand. Nedenfor finner du en omfattende oversikt over de forskjellige hjelpemidlene som er skissert i bildet, med direkte linker til hvor du kan finne noe av det på nettet. OBS at tekst formatert som dette er en direkte link til bøker, protokoller eller sider.
ARTIKKELEN ER OPPDELT I FØLGENDE EMNER
• FYSISKE BØKER OG MIKROFILM
• DIGITALE SØKBARE BØKER MV PÅ INTERNETT
• HISTORIKK OM REGISTRERING AV KJØRETØY
• PROTOKOLLER M.V. I RIKSARKIVET
• SKANNEDE PROTOKOLLER I DIGITALARKIVET
• SKANNEDE KONVOLUTTER
• SKANNEDE HENVISNINGSKORT
• VEGVESENET.NO / AUTOSYS
• ARKIVVERKET
• UNDERSTELLSREGISTERET
• UTENLANDSKE DATABASER
• MINE DATABASER
• REGISTRERINGSKORT ARKIVET FØR AUTOSYS
FYSISKE BØKER OG MIKROFILM
Nasjonalbiblioteket har både bøker og mikrofilm til utlån. Siden både bøkene og mikrofilmene nå er digitalisert og tilgjengelig på nettet er det imidlertid ikke like aktuelt å låne disse. Noen av bøkene kan også lastes ned fra NB.
Jeg kjenner til flere privatpersoner som har noen enkeltbøker, men de fleste større samlinger av slike bøker finnes i forskjellige redaksjoner.
I vår klubb har Torbjørn Midtgård fått enn samling av bøker og kopier, bl.a. 1964*.
Harald Moan i Trondheim har også en stor samling, ref. haraldmoan@hotmail.com.
DIGITALT SØKBARE BØKER PÅ INTERNETT Alle bøker merket* finnes også i min samling
Her finner du: (Direkte link med klikk på årstall)
«INDREGISTRERTE MOTORVOGNER OG MOTORCYCKLER" mai 1916*
«BILBOKEN FOR NORGE» 1922* – 1925* - 1927* -1928* – 1929* - 1930*
«HVEM EIER BILEN» T-U-V (Møre og Romsdal og Trøndelag) 1936*
«PERSONBILER I OSLO» 1959
«NORGES BILBOK» 1935*
Wikipedia har flere gode artikler om emnet, som eksempel nedenstående:
Linker: Bilboken for Norge Siden inneholder mange linker til mange bøker og kilder
Kjennemerke for motorkjøretøy
(slekt1.com)
Dette er en privat drevet hjemmeside, hovedsakelig laget for slektsforskning, men Slekt1 har også digitalisert mange bilbøker. Noen av bøkene synes være transkribert til en database, andre kan søkes med fritekst.
For å få tilgang til bøkene på slekt1.no må du ha et abonnement, men dette koster bare kr 49 pr mnd eller kr 490 i året, og gir deg tilgang til mye interessant, så et prøveabonnement er verdt et forsøk. Flere av disse bøkene er riktignok også tilgjengelig på NB (ref ovenfor), men søkingen er bedre/lettere i Slekt1. Under meny "Finn slekt" finner du disse bøkene.
REGIONALE BILBØKER NASJONALE BILBØKER
Bilboken for Bergen Hordaland 1932 Hvem eier bilen Buskerud 1959 Bilboka 1916
Bilbok for Aust-Agder 1933 Hvem eier bilen Møre 1959* Bilboka 1922*
Biler i Møre og Trøndelag 1936* Hvem eier bilen Vestfold 1959* Bilboka 1925*
Hvem eier bilen - Troms 1937* Hvem eier bilen Kongsvinger 1962* Bilboka 1926*
Bilboken for Bergen Hordaland 1938* Bilkalenderen for Møre og Romsdal 1964* Bilboka 1927*
Hvem eier bilen - Troms 1938 Bilkalenderen for Trøndelag 1964* Bilboka 1928*
Bilboken for Bergen Hordaland 1939 Bilboka 1929*
Hvem eier bilen - Troms 1939 Bilboka 1930*
Biler i Kongsberg 1947 Norges Bilbok 1936
Hvem eier bilen Møre, Trøndelag og Nord Norge 1947*
Hvem eier bilen Hedmark, Oppland, Møre/Roms 1948*
HISTORIKK OM REGISTRERING AV KJØRETØY
PROTOKOLLER, REGISTRERINGSKORT OG DATABASER
Det første motorvognregisteret dekker perioden 1899-1926. Den gang kom alle biler kom via Oslo ble alle registrert der. Den gang ble det kun ført protokoller. Fra ca 1927 ble det opprettet flere lokale register hvor også en del dokumenter og tilleggsopplysninger om bilene samlet i konvolutter som ble arkivert etter bilnummer i egne bokser.
Politiet hadde oppgaven med bilregistrering og å utstede førerkort frem til 1967.
Fra 1967 overtok «Bilsakkyndige», som navnet var den gang, politiets oppgave med registrering av kjøretøy. Fra 1979 overtok de også oppgaven med å utstede førerkort.
All informasjon om kjøretøyene ble etter hvert flyttet fra protokoller til et registerkort for hvert kjøretøy. Her sto all informasjon som i vognkortet, pluss historikk ved endringer av kjøretøyet og alle nye eiere. Disse kortene finnes i mange versjoner. Innhold og spesifikasjonsnivå endret seg over tid. Se eget avsnitt om dette arkivet lenger nede.
Vegdirektoratet opprettet et sentralt bilregister basert på hullkort allerede i 1960, som ble oppgradert til magnetbånd i 1965 og får betegnelsen Motorvognregisteret i 1971 ved overgang til 2 bokstavs skilt.
De tidlige datasystemene var imidlertid kun sentrale system for innsamling av data, hovedsak for avgifts formål. Vegstasjonene hadde lite nytte av disse systemene, - i beste fall noen datalister med periodiske oversikter. De lokale Vegstasjonene var derfor helt avhengige av sine kortregister som inneholder all data og historikk om kjøretøyet.
Kopi av endringer gjort lokalt ble imidlertid sendt inn for registrering i datasystemet, og finnes fortsatt hos understellsregisteret. (Behandlet lenger nede)
I 1980-81 ble Autosys Motorvogn (AMV) tatt i bruk. De lokale vegstasjonene kunne da registrere og se all kjøretøy informasjon på dataskjermer.
I løpet av noen år etter at AMV ble tilgjengelig lokalt, ble informasjon fra registerkort for kjøretøy som var i bruk overført til AMV. Kort-dataene for kjøretøy avregistrert før 1986 ble imidlertid ikke overført til AMV, og denne informasjonen finnes kun på de gamle arkivkortene. Ved Vegstasjonen i Breivika oppbevares det opprinnelige registerkort arkivet fortsatt, men er ikke lenger i bruk og fremtid usikker. Se mer om dette temaet nedenfor
I mars 2020 ble det opprinnelige Autosys programmet erstattet med et nytt program, som i starten het Au2sys, men nå har tatt igjen det gamle Autosys programmet. Dette er et moderne program som muliggjør at også privatpersoner kan søke etter informasjon evt. registrere, avskilte osv. biler selv. Mer om dette lenger nede.
PROTOKOLLER
Arkiv-referansen er AV/SAT-A-4099: Møre og Romsdal vegkontor – Ålesund Trafikkstasjon.
Ved overgang til skjermbaserte system sendte
heldigvis Vegstasjonen i Breivika i Ålesund alle protokollene med tilhørende konvolutter for de gamle T-Numrene til Statsarkivet i Trondheim hvor mesteparten nå er skannet og tilgjengelige på nettet.
Innholdet på Digitalarkivet er veldig omfattende, og kan være vanskelig å finne fram i. Protokollene m.v. for Ålesund finnes under en 13. siders arkiv oversikt for Vegdirektoratet. Oversikten for Ålesund protokollene m.v. begynner på side 9. Registreringskortene/Konvoluttene på s.12. (Obs at sidetall kan endre seg hvis Arkivverket legger inn mer data)
For å forenkle søk har jeg laget et Excel ark med direkte linker til alle protokoller konvolutter og henvisningskort. Den kan lastes ned til din egen PC.
OBS at protokollene finnes i flere serier. (Fa-Ff er arkivreferanser)
Fa og Fd(s.10): Bilregister Protokollserie I 1920-1940
Fb: Bilregister Protokollserie II 1920-1940
Fc: Bilregister Protokollserie III 1945-1970
Det kan synes som det har vært èn protokoll før Fa/d serien, men denne ser ut til å ha forsvunnet.
De 2 første protokollseriene har et alfabetregister fremst, og mye info over 2 sider, og hver dobbeltside er delt på 2 biler.
I den 3.protokollserien, ble det skrevet mindre, fordi en også brukte kort.
I disse protokollene var det avsatt èn hel side pr reg.nr.
I alle «protokoll periodene» var det ofte mangel på ledige nummer og når en bil ble vraket, eller solgt ut av distriktet, ble nummeret derfor oftest brukt opp igjen på en ny bil. Drosje og Lastebil eierne benyttet seg ofte av dette for å beholde samme nummeret når de skiftet bil.
Når nummeret ble brukt til ny bil ble det i protokollene ajourført hva som hadde skjedd med den gamle bilen, så ble det satt et rødt strek under denne, og på neste linje ble ny bilen oppført. Se eksempel til høyre.
Når en skal lete i protokollen bør en vite at ved overgang fra èn protokollserie til neste, ble kun oppføringen fra siste bil fra forrige journal overført. For full oversikt over de laveste numrene må en derfor se i alle protokoll seriene.
NUMMERSERIER
Det er også greit å vite at enkelte kjøretøy typer i noen perioder hadde avsatt egne nummerserier, men obs at de ikke har vært konsekvent. I protokollen for motorsykler finnes også lastebil og busser.
FORDELING T-NUMMER 1948
Ålesund politidistrikt (1948) Molde Politidistrikt.
Alle biltyper 1 - 799 Uspesifisert: 2003- 2999
Drosjer 800 - 999 M.Sykkel-Leiev.-Buss 3001- 3999
Buss og Leievogn 1000 - 1197 Uspesifisert: 8000- 8171
Motorsykkel 1200 - 1499
Vare-Last-Drosje 1500 - 1999 Kristiansund Politidistrikt.
Last- og varebil 10000 - 10310 Uspesifisert: 4000- 4099
Personbiler 10500 - 10631 Sunndal & Surnadal 4100- 4999
Motorsykkel 11000 - 11038 Uspesifisert 5000- 5900
OBS at ovenstående gjelder fra 1948. Mange måtte da skifte nummer bl.a. fordi noen serier ble forbehold f.eks Drosjer, Busser m.v., eller overført andre distrikt.
i 1935 var seriene fordelt slik: Ålesund: 1-99 og 900-1894(Land distrikt) 300-399, 601-699, 1000-1204(by)
Molde:186-196, 406-484, 700-794, 200-2670. Kristiansund: 248-282, 501-508, 823-854, 4000-4492.
REGISTRERINGSKORT (Konvolutter)
I Digitalarkivet kalles det registreringskort, men i realiteten er dette konvolutter som i det fleste tilfeller inneholder papirer kun på den siste bilen nummeret ble brukt til. Innholdet varierer.
Vanligvis er det kopi av vognkortinformasjon, avgifter, forsikring m.v., men ofte kan en finne «gull» som kopi av kjøpekontrakt etc. Dessverre mangler mange konvolutter.
HENVISNINGSKORT
Arkivreferanse Ff 1927-1998, s.12
Henvisningskortene er kort som viser UE nr på biler som tidligere hadde T-Nr.
Kanskje vi burde fått registrert disse i en database?
DATABASER
STATENS VEGVESEN
I mars 2020 ble det 40 år gamle Autosys systemet avløst av et nytt, datateknisk mer moderne system, opprinnelig kalt Au2sys, men har nå tatt tilbake det gamle navnet Autosys.
INFORMASJONS SØK
Dette systemet har gitt alle mulighet til «Selvbetjening» ved å logge seg inn og søke etter informasjon.
Hovedinngangen er via vegvesenet.no, men det kan være lurt å laste ned appen, da slipper du å logge deg inn så ofte.
For info om kjøretøy velger du fanen: Sjekk Kjøretøy opplysninger.
Hvis du kun søker info om biler kan du søke etter 50 kjøretøy pr time uten å logge deg inn.
Hvis du skal innhente informasjon om eiere må du logge deg inn via BankID.
GJØR DET SELV TJENESTER
Hvis du ruller litt nedover på samme siden kommer du til en rekke valg av selvbetjeningstjenester som Salgsmelding, Omregistrering, Av/på registrering, Tilhenger beregning m.v. Disse er veldig praktiske og fungerer enkelt og greit. Lurt å ha BankID tilgjengelig.
UNDERSTELLS REGISTERET. (Bestillingstjeneste)
Hvis du går ennå lenger ned på samme siden finner du flere muligheter til å innhente kjøretøy informasjon. Her er flere tjenester som kan være aktuelt for enkelte, men den viktigste for veteranbil formål er;
Understellsregisteret er ingen database, men manuelle kort som blir hentet frem og skannet. Lykke til, her er mye å finne.
UTENLANDSKE DATABASER
Jeg har jeg ikke stor erfaring med disse, men kan likevel vise til noen interessante sider (Understreket=Link)
SVERIGE TYSKLAND /EUR ENGLAND USA
Fordonsarkivet 1907-1994 KBA GOV.UK NMVTIS
Fordonsdata Car.info CHECKCAR.VIN AutoDNA (EU/USA)
MINE DATABASER
Min hovedbase inneholder de mest aktuelle data fra Autosys for alle kjøretøy over 30 år i 2024, pr. jan. 2024.
Basen inneholder totalt over 4 mill. kjøretøy, inkluderer kjøretøy som er vraket, eksportert og avregistrert. Lastebiler, Busser, Tilhengere, Traktorer og Arbeidsmaskiner utgjør imidlertid en uforholdsmessig stor del, siden mange av disse ofte brukes lenger enn personbiler.
For å få mer håndterbare file-størrelser har jeg derfor splittet basen, oppdelt i kjøretøy typer/grupper.
Min base har bedre søkemulighet enn Vegvesenet tilbyr.
Vegvesenet kan selvsagt gjøre det samme, men tilbyr ikke som en offentlig tjeneste å søke etter mange kriterier samtidig.
Et søk i min base som eks: Merke: Buick, Modell:*, Årsmod:1930-36, Postnr:5000-6000, Eier: Per H*. Dette vil gi en svært begrenset liste. Flere, færre eller innsnevret søke-kriterier kan brukes. * Gir alle, H* alle som begynner med H.
Jeg kan søke etter en spesiell bil, eller lage en liste over et visst utvalg. F.eks. alle Ford 1936 modeller.
Jeg har vært litt tilbakeholden med både å markedsføre og tilby denne tjenesten, for dette er - og skal være-en hobby for meg, - ikke butikk. Hittil har jeg gratis hjulpet de fleste som har kontaktet meg, og det har vært en hyggelig hobby som har gitt meg et stort kontaktnett. Hvis du ønsker hjelp, send en e-post eller SMS med mest mulig info om hva du vet og hva du ønsker å vite, helst med epost adr. og gjerne bilder, så får du tilbakemelding så snart jeg har tid.
BILDEBASEN
I tillegg til basen fra Vegvesenet har jeg over år samlet og systematisert bilder av veterankjøretøy som har deltatt på SAK sine samlinger eller på en mengde treff jeg har vært på. Bildebasen inneholder ca 1000 forskjellige biler.
REGISTRERINGSKORT ARKIV
Som tidligere nevnt er kortene for det gamle protokoll arkivet sendt til Statsarkivet og er der skannet og tilgjengelig på nettet, ref. avsnitt ovenfor.
Fremside Bakside
På loftet til Vegstasjonen i Breivika i Ålesund står der fortsatt en rekke arkivskap med registreringskortene som ble brukt før overgang til Autosys. Jeg fikk av lokal ledelse sett arkivet, og fikk ta bilder av noen kort for å få et inntrykk av hva det gjelder.
Kortene har forskjellig farge for Personbil, Lastebil, Motorsykkel etc., og har åpenbart mange forskjellige års-versjoner og utseende.
Kortene har innhold både på fremsiden og baksiden og viser alle eiere av kjøretøyet mens det har vært registrert, samt henvisning til nytt nummer hvis bilen er solgt ut av distriktet. Baksiden har imidlertid ingen referanse til fremsiden, noe som setter visse krav til skanningen.
Min tanke/håp var at vi gjennom et dugnadsprosjekt i SAK skulle få skanne disse kortene, slik jeg en gang startet et prosjekt for skanningen av protokollene. Det prosjektet ble overtatt av riksantikvaren og ble en ennå bedre løsning.
Den lokale ledelsen kunne ikke gi slik tillatelse, så jeg søkte derfor Vegdirektoratet om å få tilgang til arkivet, - i første omgang for å lage en oversikt over innhold og omfang, for evt. å starte et skanne prosjekt i regi av SAK i samarbeid med Interkommunalt arkiv i Ålesund som er positivt innstilt til å bidra med dette.
Jeg har imidlertid fått fikk avslag både på søknad og klage på avslag. Vegdirektoratet viser til at der kan være noen persondata problemer p.g.a. person nr. mv. som gjør at de ikke kan gi andre adgang, og sier at de vurderer å gjøre dette selv. Etter avslagene kontaktet jeg Riksarkivet, som bekrefter at de betrakter dette som viktig informasjon og vil følge opp Vegdirektoratet sin videre behandling. Vi får håpe at kortene om noe tid kan bli tilgjengelige i skannet form.
Dette burde være en sak som hele veteranbil miljøet med LMK og Amcar i spissen bør presse på.
Slike kort-arkiv fantes ved alle vegstasjoner i hele landet. Ingen vet sikkert om noe er kastet brent, vannskadet eller lagret ett eller annet sted som ingen husker. Ingen vet heller sikkert omfanget av dette arkivet m.h.t. årsperiode antall o.l., men av de få kortene jeg fikk se var der registrert endringer helt frem til 1987, mens Autosys ble tatt i bruk allerede i 1980. Det kan synes som arkivet omfatter 2-bokstavs registreringer for hele perioden 1971-1987 og 1-bokstavsbiler som var i bruk i 1971.
Første prioritet må være at det sikres for fremtiden. Hvis det skannes riktig, kan en kanskje senere få det omgjort til en skikkelig søkbar database ved hjelp av kunstig intelligens.
SVERRE BARSTAD
Tlf. 901 10655
svbarst@gmail.com