Morris Minor i 40år

Morris Minor i 40år

Publisert av Lidvard Lundanes den 18.03.20. Oppdatert 15.09.20.

Hei.

Takker for utfordringen med å skrive litt om mine 40år i NMMK.

Det hele startet med at jeg var 17år og i ferd med å ta førerkort for bil. Jeg trengte en rimelig bil som ungdomsbil. På den tiden jobbet jeg som sommervikar på Olsens Bilforretning As i Ålesund når jeg hadde ferie fra skolen. Denne forretningen solgte og reparerte BLMC biler.

Her jobbet også mekaniker Antony Charles Thomas som hadde flyttet til Ålesund fra Brighton i England. Fra England hadde han med seg en høyrerattet 1959 Morris Minor 2-dørs.  Nå var tiden kommet for han til å bytte til en nyere Mini, og Morris’n var til salgs.

Det ble handel og kr 1500,- av lønnen som sommervikar ble betalt for Morris’n.

Bilen var ombygget og trimmet med blant annet en meget sprek 1030ccm motor og MG Midget close ratio girkasse. Frem til førerkortet var i boks ble det sveist litt rust i bunnen og bilen var klar til bruk.

  

- Morrisen i 1978


 

Etter hvert fant jeg ut at det fantes en klubb for disse bilene. Jeg meldte med inn i 1980 og reiste til Danmark på treff med min bror Egil Lundanes som passasjer, han var ikke gammel nok til å ha førerkort sommeren 1980.

På dette treffet traff jeg mange av de som senere har vært gode venner i NMMK. Jeg har senere vært på mange turer og treff sammen med mange av disse, blant annet Olav og Gunnar Naustdal.

Bilen min har vært ombygget og restaurert flere ganger. I en periode kjørte jeg med en meget sprek 1275ccm motor med turbolader fra en Kawasaki 1300 motorsykkel. Da gikk den som ei kule!

Etter hvert våknet interessen for det originale, og bilen ble bygget mer og mer tilbake mot originalt utseende.

- Morrisen på tidlig 80-tallet.

Bilen fikk tilbake sine originale støtfangere og grill, og ble bygget tilbake til original innvendig. Den trimmede 1030ccm motoren ble byttet ut med en 1275ccm motor og fikk etter hvert turbo!

På midten av -80 tallet markedsførte South Yorkshire Morris Minors et sett for å bygge om 2-dørs til Tourer, og jeg falt for fristelsen. I forbindelse med ombyggingen til Tourer måtte bilen forevise Biltilsynet og da måtte turboen fjernes……

 

-Bilen slik den er i dag.


Jeg har stort sett hatt en Morris hele tiden, men en kort periode eide jeg også en 4-dørs. Den ble hentet i Nord-Norge. Denne bilen eies i dag av Anne Ragnhild Bjørge.

Jeg trives godt i klubben og håper at jeg fortsatt kan være med på mange hyggelige treff sammen med min kone og våre to tenåringer.

 

Hilsen A-057 Lidvard Lundanes