1978 Leyland Princess 1800 HL

Publisert av Lidvard Lundanes den 07.06.17. Oppdatert 20.10.17.
Det er mange faktorer som påvirker avgjørelsen om å kjøpe veteranbil. Personlig synest jeg det er interessant å eie et kjøretøy som har mange husker fra den tiden kjøretøyet var i vanlig trafikk i Norge. Det er heller ingen ulempe at kjøretøyet har en historikk eller har tekniske løsninger som skiller det ut fra mengden.  Jeg er opptatt av at alle kjøretøy som faller innenfor LMK's interesseområde på 21 år gamle kjøretøy skal frem i lyset i alle veteran arrangement, og selv om jeg har eldre kjøretøy deltar jeg nesten aldri på arrangement der aldersgrensen er eldre enn 30 år.

Så tilbake til min siste anskaffelse: 1978 Leyland Princess 1800 HL. 
Biltypen ble lansert i Mars 1975 under merkene Austin, Morris og Wolseley. Den ble levert med 2 ulike motorer, en 1.8 liter 4 sylindret motor og en 6-sylindret 2.2 liter.  I September 1975 ble merkenavnet Princess etablert og Austin, Morris og Wolseley navnene tatt ut av bruk på disse bilene. Fra dette tidspunktet gikk bilene under typebetegnelsen Leyland Princess.
Princess ble produsert fra 1975 - 1978 i ca 246.000 eksemplar. Av disse finnes det idag 114 stk registrerte i England og 8 stk registrerte i Norge.
Princess ble etterfulgt av Princess 2 i perioden 1978-1981. Denne hadde nye to motorer på 1.7 eller 2.0 liter samt at den beholdt den 6 sylindrede 2.2 literen fra forløperen.
I perioden 1981-1984 ble etterfølgere Ambassador produsert.  Ambassador har mange design endringer og blant annet stor kombiluke bak. Ambassador ble kun produsert med høyreratt for hjemmemarkedet.  Hverken Princess 2 eller Ambassador ble solgt nye i Norge. Dette har altså etterhvert blitt en svært sjelden bil både i Norge og internasjonalt. 
Teknisk sett er Princess litt spesiell. Den har konvensjonelle motorer, men har girkassen i bunnpannen på motoren med felles olje. Dette var en løsning som ble brukt av mange biler som for eksempel Mini, Allegro og Austin/MG/Morris 1100/1300/1800 på den tiden. Her er det viktig skifte olje hyppig og bruke en olje som er egnet både for girkassen og motoren.

Fjæringssystemet er HYDRAGAS som er en videreutvikling av Hydrolastic systemet som var brukt på bland annet tidlige Mini'er.
Dette fjæringsystemet gjør at bilen er svært komfortabel å kjøre på ujevnt underlag. Fartsdumper flyter den over med enkelhet.
Den innvendige plassen, særlig i baksetet er enorm. Som et eksempel kan man plassere bagen fra en barnevogn på gulvet mellom baksetet og forsetene!
Motoren på  er 1.8 literen kanskje litt "slapp" med sine 82 Hk, men dette er en langslags motor med godt dreiemoment. Marsjfart på 90-100 km/t er en enkelt sak, dersom veien og fartsgrensene tillater det.  Motoren er økonomisk og med en bensintank på hele 73 liter blir det god aksjonsradius.

Bilen jeg har kjøpt er en 1978 Princess 1,8HL (High line), produsert 25.04.1977. Den hadde i mai 2017 kun kjørt 114.000 km. Normalt skal en Princess med 1.8 liters motor ha fire runde hovedlykter og ikke to firkantede lykter slik som min bil har.
Disse firkantede lyktene har mekaniske "vidusviskere" og lyktespylere.  Videre har min bil vinyltak på hele taket og ikke bare på C-stolpen slik som 1.8 liters utgaven vanligvis hadde. Lyktene og vinyltaket som er på min bil er i utgangspunktet utrustning som tilhørte 2,2 liters utgaven. Grunnen til disse avvikene fra standard spesifikasjonene er ikke enkelt å finne ut av. En teori er at bilen opprinnelig var tenkt solgt i det svenske markedet der dette utstyret var mer vanlig, men på grunn av sviktende salg der, ble den kanskje omfordelt til det norske markedet.

Min bil ble opprinnelig solgt ny 23.06.1978 av forhandler Ole Bergans Auto As i Harstad. Kjøperen var Are Bernt Meedby. Han flytta etter kort til Arendal, og på grunn av husbygging og famileforøkelse ble bilen bytta inn i en eldre Volvo på Trio Bilforretning As i Grimstad. I 1979 ble bilen overtatt av datteren til innehaveren av denne bilforretninga, Ellen Hansen (f.1953). Hun jobbet på den tiden i Ugland rederiet i Grimstad. I 1989 gifta ho seg med sin vel 30 år eldre arbeidsgiver og skipsreder Johan Jørgen Ugland (f.1921).
Johan Jørgen Ugland døde i mars 2010 og Ellen Ugland tok over store deler av aksjene i Ugland rederiet. Allerede 6 mnd etter sin manns død, døde Ellen Ugland plutselig. Ho var da kun 58 år gammel og en meget velstående dame. Dødsfallet ble etterforsket uten at det ble funnet noe mistenkelig.
Ellen Ugland hadde et nært og godt forhold til sin niese Ellen Kristin Dahl-Pedersen (f.1965).  Ellen Kristin hadde som ung voksen ved flere anledninger lånt bilen på turer gjennom Europa, noe som forklarer klistermerkene på frontruten på bilen fra ulike steder i Alpene. Etter at Ellen Ugland døde, arvet nevøen Knut Nikolai Tønnevold Ugland (f. 1986) aksjene i Ugland rederiet, mens niesen arvet noen eiendeler og verdier fra sin tante. Blant disse eiendelene var Princessen.
I Perioden 2010 til 2016 ble bilen nesten ikke brukt. Vinteren 2016 fikk Vidar Moseid fra Grimstad kjøp bilen via en kamerat som arbeidet ved Ugland gård.  Vidar gjorde en god del arbeid på det tekniske på bilen for at den skulle kunne EU godkjennes og registreres. I juni 2016 ble bilen godkjent og registret på han.  I April 2017 ble bilen annonsert til salgs via en Facebook gruppe for veteranbiler. Etter litt frem og tilbake kjøpte jeg bilen 1.mai 2017.
Bilen hadde da en kollisjonsskade på høyre hjørne foran. Jeg bestemte meg raskt for å prøve gjøre bilen kjørbar så godt det lot seg gjøre for sesongen 2017, for så å ta igjen reparasjonen av skaden i løpet av neste vinter. Skaden ble grovrettet og overlakkert med sprayboks, og noen mekaniske mangler ble utbedret i løpet av våren. Generalprøven ble da Magnus på 12 år og undertegnede reiste på guttetur til Førde for å delta i Firdaløpet i juni i 2017. Princessen bestod prøven med glans, vi hadde ingen tekniske problem på turen.
I sommer har vi brukt Princessen jevnt og trutt. Vi har vært på Albiontreff på Biri og ellers rundt om kring på lokale arrangement. Tilsammen har bilen kjørt ca 3000 km i sommer. Bilen er nå LMK Helforsikret og i tillegg godkjent som "Bevaringsverdig motorvogn".

En drøm for meg er å få ta med Princessen tilbake til Grimstad og Ugland gård i 2018, kanskje i forbindelse med Norgesløpet i Grenland. Kanskje er det mulig å få tatt noen bilder av bilen i det miljøet der bilen var stasjonert i mange år?



Lenke til en artikkel om utviklingen av Princess

Lenke til konstuktøren Harris Mann.



Med hilsen
Lidvard Lundanes