Bilreklame fra tidligere tider

Publisert av Lidvard Lundanes den 16.11.18. Oppdatert 06.03.19.

Det er fasinerende å se hvordan reklamene har forandret seg fra 50-tallet og frem til tidlig på 80-tallet. I begynnelsen var reklamen oftest håndtegnet og i sort/hvitt eller håndkolorert. Bilene var ofte tegnet med feil proporsjoner slik at kunden fikk inntrykk av at hele bilen, kupeen eller bagasjerommet var langt mer romslig enn hva det var i virkeligheten.  Motivene var fra "livets gode sider" som f.eks . på en picnic, langs en idyllisk landevei eller utenfor et flott hotell.

Senere ble dreide reklamen kanskje litt mer mot innovasjon og teknologi. Det var i den tida det første mennesket gikk på månen. Nå viste gjerne reklamen fly, hydrofoiler og andre hightech objekt. På 70- tallet hadde hippiene på slutten av det forrige tiåret omdefinert hva som var tillatt i det offentlige rom. Nå ble bilreklamene ofte koplet mot reklame for tobakk og alkohol. De lettkledde damene gjorde også sitt inntog på bilpanserne.

Det kan vel idag kanskje virke noe unaturlig å kople lettkledde og flotte damer mot noe så erketraust som en Austin Maxi!!

I albumet "Bilreklame" finner du mange eksempler på bilreklame fra svunne tider.