Tekst: Per Birger Eliassen med tillegg av Sverre Barstad.
Se også artikkelen "Hvem eier bilen".
Etter at ordningen med gamle typer kjennetegn på veteranbiler ble gjeninnført i april 1991, kan vi i dag se litt av hvert som den enkelte veteranbileier uheldigvis har montert på klenodiet.
Vi skal i denne artikkelen ta for oss nummerseriene hjemmehørende i Sunnmøre Politidistrikt fra 1945 til 1971 da nummerseriene ble mer samordnet. I utgangspunktet er disse opplysningene unødvendige da de fleste har muligheten til å velge bilens originale kjennetegn, men med den store importen av veterankjøretøy, kan jo disse opplysningene være nyttige. Med en topp restaurert veteranbil, er det jo selve prikken over I-en med et noenlunde korrekt kjennetegn.
Bakgrunnstoffet til denne artikkelen er hentet fra forskjellige utgaver av “Bilkalenderen” og ved innsyn i Politiets og Biltilsynets bilregister fra 50 og 60 tallet. Politiet hadde ansvaret for registrering og listeføring av kjøretøyene inntil 1961 da Statens Bilsakkyndige overtok.
Et visst system var det også før krigen, men nå ble alt ordnet i forskjellige serier, alt etter kjøretøytype. Biler som før og etter krigen hadde sitt reg.nummer, men i annen serie enn den nå gjeldende, måtte bytte nummer. Dette foregikk til langt ut på 50 og 60 Sunnmøre politidistrikt hadde begynnerseriene dvs 1 siffer 2 siffer 3 siffer 4 siffer og Et kjennetegn kan ha hatt mange eiere dette ser vi i protokollene hos biltilsynet men begynnerseriene, dvs. siffer, siffer, siffer, 5 siffer tall. I dag får vi kun 3 siffer tall som det laveste, så når vi i dag ser en bil som er 3 siffer registrert, vet vi at dette er en sunnmørs bil. I dag følger skiltene bilen, men før var det ikke slik. Om du hadde bopel på Sunnmøre og flyttet til Romsdal eller Nordmøre, måtte du omregistrere bilen til skiltserie hjemmehørende i gjeldende eiere, biltilsynet, seriene som f.eks. drosjer/leievogner/rutebiler fikk, hadde stort sett samme eiere ut perioden. Enkelte rutebiler ble solgt til andre rutebilselskap, og der fulgte skiltet enkelte ganger med bussen.
Drosjer fikk tildelt nummerserien T-800 - T-900 med undertekst Drosje. Som vi nevnte tidligere kunne f.eks. drosjer før og under krigen ha en annen nummerserie, men drosjeeieren fikk da tildelt nytt reg.nr.
Det samme gjaldt motorsykler som fikk tildelt hele 4 serier.
Av undertekster forøvrig var Rutevogn – Leievogn – Turvogn – Selskapsvogn brukt.I mange år var det firma Oscar Rørhuus som hadde produksjon og salg av bilskiltene.
Siste kjennetegnserie i Biltilsynets arkiv er T-54499. Om noen kjenner til reg.nr. etter dette, hører vi svært gjerne fra dere.
Personbiler videre fra T-45000 til T-54499 som siste kjennemerke ifølge arkivet til Biltilsynet. Hele T-53000 serien var motorsykler/mopeder.
Oversikt serier i Møre og Romsdal etter 1945
SUNNMØRE
T-1 - T-1999
T-10000 - T-14999
T-20000 - T-29999
T-40000 - T-68999
ROMSDAL
T-2000 - T-3999
T-8000 - T-9999
T-30000 - T-39999
T-69000 - T-79999
NORDMØRE
T-4000 - T-7999
T-15000 - T-19999
T-80000 - T-99999
Tillegg v /Sverre Barstad
Obs at fordeling av skiltserier til forskjellige biltyper ikke kom i bruk for T-skilt før etter 1945, da f.eks. T-800 serien ble avsatt til drosjer, og privatbiler med skilt i denne serien måtte endre nummer.
Busser i Ålesunds distriktet ble da samtidig tildelt nummer i T-1000 serien i grupper pr bilselskap.
Bilen høyre er et typisk eksempel på at et nummer i T-1000 klassen kan være et riktig nummer selv om dette senere ble en buss serie.
Denne bilen hadde riktignok ikke dette nummeret opprinnelig, men nummeret ble i aktuell tidsperiode brukt på forskjellige personbiler.
1935 Fordeling av T-Nummer pr distrikt | |||
Person, Drosje, Varebil, Last, Rutebil og Motorsykkel | |||
T | Fra | Til | |
Det er på denne tiden ingen spesieller serier for kjøretøytyper for T-skilt | |||
Ålesund politikammer *Byavdeling: Adresse for samtlige: Aalesund | |||
Ålesund politikammer 1 landavdeling | 1 | 99 | |
Ålesund politikammer landavdeling | 900 | 1894 | |
Ålesund politikammer 2 by* | 300 | 399 | |
Ålesund politikammer 3 by* | 601 | 699 | |
Ålesund politikammer 4 by* | 1000 | 1204 | |
Molde Politidistrikt 1 | 186 | 196 | |
Molde Politidistrikt 2 | 406 | 484 | |
Molde Politidistrikt 3 | 700 | 794 | |
Molde Politidistrikt 4 | 2000 | 2670 | |
Kristiansund politidistrikt 1 | 248 | 282 | |
Kristiansund politidistrikt 2 | 501 | 508 | |
Kristiansund politidistrikt 3 | 823 | 854 | |
Kristiansund politidistrikt 4 | 4000 | 4492 | |
U | |||
Uttrøndelag | 1 | 299 | |
Trondheim (300-1999) | 313 | 1750 | |
Utrøndelag (2000-5000) | 3910 | ||
Uttrøndelag leievogner | 4300 | 4319 | |
Uttrøndelag rutebiler | 4500 | 4521 | |
Trondheim (5000 - | 5000 | 6200 | |
Trondheim Rutebiler | 8401 | 8427 | |
Tondheim Drosjeautomobiler | 8501 | 8647 | |
Motorsykler | 9000 | 9309 | |
Prøvenummer i Trondheim | 10001 | 10057 | |
V | |||
Steinkjær og Namsos politikontor | 1 | 1828 | |
Namsos (6000-) | 6000 | 6503 |
1948 Fordeling av T- Nummer | |||
Ålesund politidistrikt | |||
Alle biltyper | 1 | - | 799 |
Drosjer ( sidene for 800 serien mangler) | 800 | - | |
Buss og Lastebil (Leievogner?) samt noen P | 1000 | - | 1197 |
Motorsykkel - innblandet Rutebil og Leivogn | 1200 | - | 1499 |
Vare-Last-Drosje | 1500 | - | 1999 |
Last- og varebil | 10000 | - | 10310 |
Personbiler | 10500 | - | 10631 |
Motorsykkel | 11000 | - | 11038 |
Molde politidistrikt | |||
Alle biltyper | 2003 | - | 2999 |
Motorsykkel oppr. Senere også Leiebil og Buss | 3001 | - | 3999 |
Alle typer | 8000 | - | 8171 |
Kristiansund politidistrikt | |||
Alle biltyper Kristiansund | 4000 | - | 4099 |
Alle biltyper Sunndal - Surnadal og øvr landdistr | 4100 | - | 4999 |
Alle biltyper Kristiansund | 5000 | - | 5900 |