Det ble en omfattende jobb, da nesten alle bevegelige deler opprinnelig sto fast av rust eller stivnet olje.
Motor, drivlinje og bremser er nå overhalt til bruks stand, men alt var veldig slitt og mye "slarker" fortsatt, - men vi lar det bevisst være slik, selv om vi gjerne skulle hatt en ny topp p.g.a sprekker. Tar gjerne imot tips om en slik.
Litt om Morris traktorens tidligere historie.
Klubben fikk traktorbilen av Lillian og Haldor Sandvik som eier garden "Glenna" på Endrehaugen på Fiskarstranda.
Bilen var opprinnelig eid av Marius Blomvik sammen med Halldors svigerfar Karl Blomvik.
På -80 tallet var der en interessert kjøper på bilen og Marius ville gjerne kvitte seg med den. Heldigvis spurte Karl, Haldor til råds, og de ble enig om å løse ut Marius med halvparten av budet på Kr 400!
Vi må bare takke Haldor og Lillian for at de har tatt vare på, og valgte å gi traktorbilen til SAK.
Motoren sto helt fast da vi fikk den, men som det fremgår andre plasser på sida har onsdagsgjengen på verkstedet allerede fått start på motoren, Oljetrykket er imidlertid så dårlig at de har bestemt seg for at motoren vil bli tatt helt ned og overhalt. Det blir kanskje nødvendig å støpe inn lager og slike "småproblemer", men det ser ut som de gleder seg denne jobben.
Traktorbilen er komplett slik den ble brukt og representerer en egen motorhistorisk periode. Den vil derfor ikke bli restaurert tilbake som personbil, men kun ordnet mekanisk slik at den kan gjøres på forsvarlig vis. Dette innebærer også overhaling av forhjulsstilling, gir, bremser m.v.
Patinaen vil vi imidlertid beholde og regner med å skaffe høy og andre rekvisitter til å fylle opp i kassa og ta med bilen på treff.